nedjelja, 23. prosinca 2012.

Upotreba i zloupotreba psihologije 6 dio

Primarne mentalne sposobnosti

Ovo se poglavlje gotovo isključivo sastoji od primjera
testova koji ilustriraju raspravu o prirodi inteligencije
u prvom poglavlju ove knjige. U ovaj sam ih tekst uvrstio
prije svega zato što teorijska diskusija o pojmovima
kao što su, na primjer, »sposobnost percepcije« ili »verbalna
tečnost« malo govore onima koji ne poznaju način
na koji se ti pojmovi mjere i definiraju. Profesor
Thurstone čiji je pionirski rad na ovom polju omogućio
da se proučavanje inteligencije postavi na zdravije temelje,
ljubezno mi je odobrio da ovdje reproduciram
zadatke iz njegovih testova.
Treba imati na umu da to nisu potpuni testovi, nego
samo zadaci od kojih obično prvi, ili prvih nekoliko ilustriraju
instrukciju koju treba primijeniti na daljnje zadatke
u testu. Gdjegdje je ovim uputama dodan i primjer
na kojem ispitanik može provjeriti da li je uputu shvatio.
Ovi primjeri zadataka bit će za većinu čitalaca posve
laki. Mislim da će čitaoci shvatiti da se mogu konstruirati
i mnogo teži zadaci, kao i to da se test može složiti
tako da odgovara svakom intelektualnom nivou od nivoa
petogodišnjaka do nivoa briljantnog sveučilištarca.
Za one koji će možda osporavati način na koji su testovi
grupirani, moram iznova naglasiti da to grupiranje
nije proizvoljno, već posljedica rezultata što su ih na
testovima postizale velike skupine ljudi.
(1) VERBALNA SPRETNOST (v)
TEST POSLOVICA
Ovaj test provjerava vašu sposobnost razumijevanja onoga
što čitate. Pročitajte poslovicu A.
A. Jedri kad vjetar duva.
Dvije i samo dvije od dolje navedenih rečenica imaju gotovo
isti smisao kao poslovica A. Nađite te dvije izjave.
____V_____ Željezo se kuje dok je vruće.
___________Kad si u Rimu, ponašaj se kao Rimljanin.
____V_____ Suši sijeno dok sunce sja.
___________ Nemoj da ti jedro bude veće od broda.
Oznaku (v) smo stavili kraj prve i treće izjave jer one imaju
gotovo isto značenje kao poslovica A.
U slijedećoj skupini rečenica, označite izjave koje imaju
slično značenje kao poslovica B.
B. Bez muke nema nauke
Bez alata nema zanata.
__________ Tko se dima ne nadimi, taj se vatre ne nagrije.
___________ U mutnoj se vodi riba lovi.
___________ Od jednog udara dub ne pada.
VERBALNA KLASIFIKACIJA
U stupcu broj 1 navedena su imena nekih životinja. U stupcu
broj 2 nabrojeno je nekoliko komada pokućstva. Stupac
broj 3 sadrži i riječi koje označavaju životinje i riječi koje
označavaju pokućstvo. Polica je komad pokućstva i nakon
nje dolazi broj 2 što znači da pripada drugom stupcu. Ovca
je životinja i nakon nje dolazi broj 1 što znači da pripada
prvom stupcu. Ostalim su riječima brojevi 1 i 2 pridruženi
na jednak način:
Riječima u stupcu 3 pridružite brojeve 1 ili 2.
1
krava
konj
ptica
pas
2
stol
stolica
ormar
svjetiljka
3
polica
ovca
fotelja
krevet
mačka
magarac
2
1
2
2
1
1
1
rastrgati
mučiti
gristi
štipati
2
patiti
boljeti
plakati
štucati
3
onesvjetiti se
raspeti
zgnječiti
stenjati
rezati
kukati
-----------
-----------
-----------
-----------
----------
----------
VERBALNE RELACIJE
Pročitajte slijedeći red riječi:
1-noga: 2-cipela 3-ruka: 4-palac 5-glava 6-rukavica
7-prst 8-stisak 6
Prve dvije riječi, noga i cipela, stoje u određenom odnosu
-cipela se nosi na nozi. Iduća je riječ »ruka«. Koja od navedenih
riječi stoji prema ruci u istom odnosu kao noga prema
cipeli. Odgovor je rukavica jer se rukavica nosi na ruci. Zatosmo
na označenom mjestu napisali brojku 6.
U iduća dva zadatka treba naći riječ koja se prema trećoj
riječi odnosi kao druga prema prvoj i u zato određen prostorupisati
odgovarajući broj.
1-riba: 2-voda 3-ptica 4-plavo 5-crvendać 6-ocean
7-nebo 8-visoko
1-gradonačelnik: 2-grad 3-kapetan 4-brod 5-privatno
6-opće 7-trgovina 8-poručnik
----
----
(2) VERBALNA TEČNOST (w)
PREMETANJE SLOVA
Slova u svakom redu treba poslagati tako da daju ime neke
životinje. U prvom slučaju skup slova dmedjve može se poslagati
tako da daje riječ medvjed koju smo i napisali u za
to predviđen prazni prostor. U idućem redu slova asp mogu
se poredati tako da daju životinju pas. Na isti način skup
slova kčmaa daje riječ mačka.
ŽIVOTINJE
dmdjve medvjed
asp pas
kčmaa mačka
Slova u svakom redu treba poslagati tako da se dobije ime
jedne ptice:
PTICE
tkaap
narav
strebaj
-----
-----
-------
PRONALAŽENJE RIJEČI
U prazan prostor dolje upišite što više riječi koje počinju
slovom »s«, a završavaju slovom »1«. Duljina riječi nije važna.
To mogu biti lična imena ili imena rijeka i gradova, kao
i riječi stranog porijekla.
U prva su tri reda, primjera radi, takove riječi već upisane.
Nastavite upisivati riječi koje počinju sa »s« a završavaju
sa »1«.
1. sol
2. sokol
3. sandal
4.
5.
STVARANJE RIJEČI
Upotrebljavajući isključivo slova koja se nalaze u riječi
G-E-N-E-R-A-C-I-J-A, načinite Što više novih riječi. Nove riječi
mogu biti duge ili kratke, to mogu biti lična ili geografska
imena, kao i riječi stranog porijekla. Pojedino se slovo smije
upotrebljavati samo onoliko puta koliko se puta pojavljuje u
riječi G-E-N-E-R-A-C-I-J-A.
U prva tri reda dani su primjeri takovih riječi. Nastavite!
G-E-N-E-R-A-C-I-J-A
1. igra
2. energija
3. cijena
4. ___________
5.
(3) NUMERIČKE SPOSOBNOSTI (n)
NUMERIČKI KOD
U ovom se testu od vas traži da se koristite sistemom koji se
temelji na dvadeset simbola umjesto deset uobičajenih cijelih
brojeva. Svaki od brojeva između »0« i »19« ima svoj određeni
simbol koji je dolje naznačen. Vidimo da je simbol
kojim se označava broj jedan, točka, a simbol za broj pet,
crtica. Broj devet predstavljen je simbolom koji se sastoji
od crtice i od četiri točke. Nula je predstavljena simbolom u
obliku slova U.
Ako je broj veći od devetnaest, simboli se kombiniraju tako
da se stavljaju jedan iznad drugoga. Kako se to radi pokazano
je u primjeru 2. Gornji simbol treba pomnožiti sa dvadeset,
a donji sa jedan, a dobivene rezultate treba zbrojiti. Proučite
dobro primjer 2!
Ako je broj veći od 399, tada su za njegovo zapisivanje
potrebna tri simbola. Gornji treba pomnožiti sa 400, srednji
sa dvadeset, a donji sa jedan i dobivene rezultate zbrojiti.
Kako se to radi pokazano je u primjeru 3.
Istom metodom riješite šest idućih zadataka!
Prostor za
računanje
Odgovor Prostor za
računanje
Odgovor
RAČUNANJE
Na tabeli su tri prazna mjesta na koja treba upisati odgovarajuće
brojeve. Podatke koji su za to potrebni, treba uzeti iz
tabele.
ARITMETIČKI PROBLEMI
U ovom je testu dano nekoliko aritmetičkih problema i njihova
moguća rješenja. Za svaki problem imamo četiri odgovora
od kojih je jedan, i samo jedan, točan. Od vas se traži
da pronađete točan odgovor. Kraj njega, na za to predviđenom
prostoru, stavite oznaku kvačice kao što je to učinjeno
u prvom primjeru. Računati možete na praznom prostoru, no
ne gubite vrijeme nastojeći izračunati točan odgovor.
U prvom primjeru treba izračunati produkt dvaju brojeva.
Odmah se vidi da je prvi broj, po veličini, vrlo blizu broju 4,
a drugi broju 7. Budući da je 4 x 7 = 28, rješenje mora biti
negdje oko broja 28. To smo rješenje i označili.
7,563327
14,012468
28,133051
56,103378
4,12395 x 6,82187 =
U dolje navedenom primjeru vidimo da je brojnik blizu
broju 30, a nazivnik blizu broju 6. Budući da je 30: 6 = 5,
označili smo rješenje najbliže broju 5.
4,4278
5,1819
6,9271
8,4293
(29)2 = 755
841
865
901
Budući da znadete, da jedan od odgovora mora biti točan,
možete se u njegovu nalaženju poslužiti »trikom«. Kako, na
primjer, »pogoditi« koliko je 29 X 29? Znamo da je 30 X 30
= 900. Također znamo da je 9 X 9 = 81, pa prema tome rješenje
mora završavati brojem 1. Iz toga slijedi da je točan
odgovor 841.
Nađite i označite točno rješenje u dolje navedenim zadacima.
Nastojte se služiti najkraćim mogućim putem. Ne gubite
vrijeme na »provjeravanje« — jedan je odgovor sigurno
točan.
3,01224 X 4,86537
2,621
6,782
14,656
21,387
6,5654
10,6327
91,7136
134,6973
7.698
9.875
13.561
20.679
53,29736
5,01258
1351 + 8271 + 72 + 3 + 51 +
2 + 1 + 13 + 9 + 4+23 +
8 + 19 + 22 + 4 + 6+16
(197)2 =
11.569
23.417
38.809
62.187
------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------
=
-------------------------------------------------------------------------------------
(4) PROSTORNI ZOR (s)
RUKE
U ovom ćete testu vidjeti čitav niz crteža koji prikazuju ruke,
Neki od njih prikazuju desnu, a neki lijevu ruku. Ispod
svakog crteža su dva prazna kvadrata.
Ako je na crtežu desna ruka, stavite oznaku u desni kvadrat,
a ako je na slici lijeva ruka, onda u lijevi kvadrat, kao
što je to učinjeno na crtežu dolje.
Stavite oznaku u odgovarajući kvadratić!
Test sadrži dvadeset redova od po sedam likova.
Evo još jednog zadatka. U svakom redu podvucite likove
koji su jednaki prvom liku u tom redu.
Trebalo je podvući treći i četvrti lik. Oni su jednaki
prvom liku.
Na slici je sedam likova. Podvucite likove koji su jednaki prvom
liku u redu.
Na slici je sedam likova. Podvučeni su oni likovi koji su
jednaki prvom liku (misli se »jednaki« u gore objašnjenom
smislu).
Slijede dva različita lika. Ne možemo ih pomicanjem (ne
odvajajući ih pri tom od površine na kojoj leže) dovesti
u položaj da padnu jedan na drugog. Želimo li to, moramo
ih odvojiti od površine na kojoj leže.
Na crtežu su dva jednaka lika u obliku slova L. Svaki lik ima
na svojem vrhu rupu. Ne odvajajući ih od površine na kojoj
leže, možemo ih pomicanjem dovesti u položaj da padnu
jedan na drugog.
LIKOVI
ZASTAVE
Na prvom crtežu su dvije jednake zastave. Ne odvajajući ih
od površine na kojoj leže, možemo ih pomicanjem dovesti u
položaj da padnu jedna na drugu.
Budući da su zastave u traženom smislu jednake, stavili smo
crticu kraj slova J.
Na slici dolje su dvije različite zastave. Ne možemo ih, ne
odvajajući ih od površine na kojoj leže, pomaknuti tako da
padnu jedna na drugu.
Budući da su zastave različite, stavili smo crticu kraj slova R.
Učinite to isto na crtežima dolje. Pokušajte zastave pomicanjem,
ne odvajajući ih od površine papira, dovesti jednu na.
drugu. Ako je to moguće, stavite crticu kraj slova J, a ako
nije crticu kraj slova R.
Na prvoj je slici trebalo staviti crticu kraj slova J, a na drugoj
kraj slova R.
Test sadrži četrdeset i osam zadataka.
(5) SPOSOBNOST PERCEPCIJE (

Nema komentara:

Objavi komentar