"U pravu si, imala sam drugi izbor. Trebala sam ostaviti tvoje
probleme da te stignu i sravne sa zemljom. Tada bi ti naučio svoju lekciju od
njih umjesto što sam ja naučila lekciju koju sam već znala. Od toga sam naučila
ovo: Ako opet zabrljaš neću te poštedjeti niti jedne buduće lekcije. Ali,
zapravo, ti nisi pokušavao usrećiti mene, ti si pokušavao usrećiti sebe, ovako
kako si sretan sada."
Opa, mislio sam, da li se naš mali razgovor uz večeru počeo pretvarati u
oluju?
"Razlika između sada i onda", rekla je, "jest ta što su se
naši životi promijenili, i u današnjem miru i udobnosti, oboje imamo šansu biti
sretni. Izgleda da ti misliš daje to zbog toga što sam ja najednom odlučila
raditi manje i zabavljati se više. Odlučio si vjerovati da sam ja radila samo
zbog rada, čini mi se, i da sam se konačno opametila. Ja mislim da si ti
godinama živio u zemlji snova zato što se nisi mogao nositi s ogromnim
problemima koje si sam stvorio. Što god da je istina, previše uživam u životu
da bih išla u diskusiju dalje od ovoga."
Prešutio sam moj odgovor za trenutak u tišini. Živimo godinama zajedno, ali
naša uvjerenja su toliko različita da se danas sjećamo dvije različite
prošlosti.
"Je li to za Dickieja", pitala je, utapajući svoje oči plave
poput mora u mojima, "ili je to za nas? Hoćeš li mu ispričati o našim
svađama?"
"Možda neću. Možda bih mu trebao reći da savršen brak nema svađa.
Savršenstvo je kada dvoje ljudi pogleda jedno drugom u oči i kaže: 'Mi smo sve
to znali prije braka. Nema svađa, nema testiranja, ni jedno od nas nije se
promijenilo u pedeset godina. Nijedno nije naučilo ništa.'"
Slika je izazvala osmjeh na njenom licu. "Smrtno dosadna stvar",
rekla je. "Ako izbjegneš probleme nikada nećeš biti onaj koji ih je
prevladao."
"Treba znati. Ispričati lekcije o braku znači i podsjećanje i meni
samom, Dickie iz toga mora napraviti ono što može, nešto će zadržati a ostatak
odbaciti. Reći ću mu ono najbolje do čega sam došao: Nikada nemoj
pretpostavljati da tvoja žena može čitati misli, da razumije tko si, ili da zna
što ti misliš ili kako se osjećaš. Takvo podrazumijevanje izaziva ogromnu bol.
Ona može razumjeti, može čak i znati s vremena na vrijeme, ali nemoj očekivati
od nje da te razumije i mrvicu više od onoga koliko ti razumiješ nju. Odluči da
budeš sretan radeći ono što ti želiš. Ako tvoja sreću u njoj izazove ljutnju,
ili ako ti mrziš kada je ona sretna, onda nemaš brak, imaš pokus koji je od
početka bio osuđen na propast."
"Zvuči kao da je brak uživanje koliko i skakanje sa stijene. Jesi li
siguran da je to ono što želiš da on misli?"
"Brak se ne može usporediti s ničim drugim što ćeš proživjeti, reći ću
mu, zajednica stvorena od čudesne privlačnosti, pronađene nevjerojatnom
slučajnošću, srodne duše otkrivene u čari romanse, ali ćete probleme ipak
morati rješavati zajedno. Zadivljujuće probleme, istina, oštre testove koji
traju iz godine u godinu, ali izgubiš li romansu izgubio si i snagu da prođeš
kroz teška vremena, učeći kako se voli. Izgubiš li / romansu nikada nećeš
naučiti i nećeš proći na ispitu ljubavi. / Padneš li tu, ostali ispiti više
nisu važni." -,r-iiA o djeci?"
"Nemam pravo ništa reći o tome", rekao sam. "Sljedeće?"
"Kako to misliš da mu nemaš pravo reći ništa, sljedeće? Imaš djecu, i
sigurno si naučio nešto od njih! Što ćeš mu reći?"
Moja slaba točka, mislio sam. Koristan sam oko djece koliko i nakovanj u
dječjoj sobi.
"Reći ću mu da unutarnji vodič ne dolazi samo kod odraslih",
rekao sam. "Doživljavamo ono što nosimo u sebi bez obzira na godine
starosti. Da je jedina vodilja koju dajemo djeci naš vlastiti primjer najvišeg
i najnaprednijeg ljudskog bića koje znamo biti. Djeca mogu razumjeti i ne
moraju. Mogu nas voljeti zbog naših odluka i mogu proklinjati tlo po kojem
hodamo. Ali djeca nisu naše vlasništvo, i nije na nama da ih
162
163
kontroliramo više nego smo bili vlasništvo naših roditelja ili što je bilo
njihovo da nas kontroliraju."
"Osjećaš li se kao santa leda dok to govoriš", rekla je Le-slie,
"ili to samo meni zvuči kao četrdeset ispod nule?"
"Zar nije istina?"
"Moglo bi imati nekakvu bazu u istini", prošaputala je.
"Svakako, ne posjeduješ djecu, ali osjećam da nešto nedostaje. Da li bi to
možda mogla biti nježnost?"
"Pa naravno da ću mu to reći nježnol"
Zatresla je glavom, bespomoćna, i nastavila dalje. "Postoji više od
jedne tajne u braku."
"Molim?" ja imam jednu tajnu, mislio sam, je li moguće da ona ima
drugu?
"Ako pogledaš nas", rekla je, "ako pogledaš bilo koga kroz
duže vrijeme, mi zaista volimo jednom ili dva puta u cijelom životu. Čuvaj tu
ljubav poput najvećeg blaga. To je moja tajna ljubavi."
Trideset četiri
Kada je večera bila gotova i posuđe maknuto, bacio sam padobran u auto i
odvezao se prema planini. Dok sam se vozio, posegnuo sam u mislima za mojim
malim prijateljem.
Sjedio je na istom vrhu brežuljka, ali sada je tamo bilo drveća na
obroncima, mladice, i livada koja se protezala duž cijelog zelenog horizonta.
Okrenuo se prema meni istog trenutka kada sam ga ugledao. "Reci mi o
braku."
164
"Svakako. Zašto?"
"Nikada nisam vjerovao da će mi se dogoditi ali sada znam da hoće.
Nisam pripremljen."
Zatomio sam osmjeh. "U redu je biti nepripremljen." Namrštio se,
bio je nestrpljiv. "Što trebam znati?" "Jednu riječ", rekao
sam. "Sjeti se jedne riječi i sve će biti u redu. Sjeti se drukčiji. Ti si
drukčiji od žene kojom ćeš se I oženiti."
'
"Kladim se da mi govoriš nešto jednostavno zato što si mislio da je
jednostavno a na kraju ipak nije bilo tako jednostavno."
"Jednostavno nije očito, Kapetane. To da smo mi drukčiji je otkrovenje
koje većina brakova nikada ne postigne, ostvarenje koje se ne pokaže velikom
broju pametnih ljudi sve dok ne prođe dosta godina nakon razvoda i dok se ne
slegne prašina."
"Drukčiji ali ravnopravni?"
"Uopće ne", rekao sam. "Brak nije arena u kojoj se odmje-^
rava jednakost. Leslie je bolja od mene u glazbi, na primjer. Nikada neću
dostići ono što je ona znala kada je imala dvanaest godina, čak kada bi i
zanemarili ono što zna sada. Mogao bih učiti do kraja života i nikada ne znati
onoliko koliko ona zna već sada, ili se nadati da bi moja glazba mogla biti
toliko lijepa koliko njena. S druge strane, ona vjerojatno nikada neće moći
upravljati avionom bolje od mene. Počela je dvadeset godina poslije mene i ne
može me stići." "Sve ostalo je isto tako neravnopravno?"
"Sve. Ja nisam organiziran kao što je ona, ona nije strpljiva kao što sam
ja. Ona se bori za stvari koje su njoj važne, dok sam ja nepristran promatrač.
Ja sam sebičan što meni znači da se ponašam najbolje moguće za moje interese
dugoročno gledano; ona mrzi sebičnost, što njoj automatski znači trenutno
zadovoljavanje usprkos posljedicama. Ponekad očekuje od mene da žrtvujem svoj
osjećaj pravičnosti zbog njenog i iznenađena je kada to ne napravim."
"Znači da si različit", rekao je. "Nisu li svaki muž i
žena?"
165
"I gotovo svaki muž i svaka žena zaboravljaju. Kada ja zaboravim i
očekujem da Leslie bude sebična, kada ona zaboravi i očekuje od mene da budem
organiziran, pretpostavljamo da je onaj drugi jednako dobar kao i mi u stvarima
koje su nama najnormalnije. To se neće dogoditi. Brak nije natjecanje do
gornjih granica naše izdržljivosti, to je suradnja koja treba naše
različitosti."
"Kladim se da te to postojanje razlika ponekad izluđuje", rekao
je.
"Ne. Izluđuje nas ponekad to što zaboravljamo da smo različiti. Kada
krenem od pretpostavke da je Leslie ja u drugom tijelu, da ona zna što ja
mislim u svakom trenutku i da su moje vrijednosti i prioriteti upravo i njeni,
onda ja tražim spust u bačvi preko suludog vodopada. I tako i dalje
pretpostavljam, i onda se pitam zašto sam najednom na kraju rijeke i što
predstavljaju ti smrskani komadi drveta i željezni obruči oko mog vrata dok sam
sebe podižem kao ofucanu spužvu koja kapa po stijenama? Osjetim se krivim,
između ostalog, sve dok se ne suočim s tim, sjetim se da smo različiti i
nastavim dalje."
Stisnuo je oči. "Kriv? Zašto kriv?"
"Sjeti se svojih načela", rekao sam. 'JLrivnjiLJL težnja da se
promijeni prošlost ili sadašnjost ili budućnost zbog nekog drugog. Krivnja je
za brak isto što je i ledenjak bio Titanicu. Pogodiš ga u mraku i
potoneš."
Glas mu je poprimio melankoličan ton. "Ja sam se nekako nadao da će
žena kojom ću se oženiti biti barem malo poput mene."
"Ne! Neće biti, Dickie! Na dva načina Leslie i ja smo isti: Oboje se
slažemo da naši supružnici imaju nekoliko pogrešnih vrijednosti i besmislenih
prioriteta. Isto tako se slažemo da smo više zaljubljeni jedno u drugo nego
kada smo se upoznali. A što se tiče svega drugog, uglavnom smo više ili manje
različiti."
Nije bio uvjeren. "Nisam siguran da bi spuštanje niz vodopad izazvalo
u meni veću ljubav za bilo koga."
166
"Nije bila Leslie ta koja me strpala u bačvu, Kapetane, to sam ja
napravio! Mislio sam da je poznajem, i ako se sada osvrnem ... kako sam mogao
biti toliko glup? Ona je jednako tako napravila nekoliko pretpostavki o meni,
isto tako glupih, ali koje zadovoljstvo se može mjeriti s onim koje dolazi od
osobe koju voliš! Godina za godinom s njom, čak su i oluje zadovoljstvo, kada
postanu prošlost. Ponekad je zagrlim u noći, i siguran sam da smo se tek sreli,
upravo smo na putu da jedno drugom uputimo prvu riječ."
"Teško mi je to shvatiti", rekao je.
"Ne možeš shvatiti, Dickie, mislim da ne. Mora se proživjeti. Želim ti
da imaš strpljenja i znanje."
Ostavio sam ga u tišini, da razmisli o tome. Tek kasnije sam se sjetio da
sam mu zaboravio reći moju tajnu o braku.
Trideset pet
Svaka struktura je svijest. Avioni su živa bića ako želimo vjerovati da
jesu. Kada perem Daisy, poliram je, i brinem za svaki jecaj prije nego postane
jauk, može se dogoditi da će doći dan kada će vratiti uslugu, da će se vinuti u
zrak prije nego to bude moguće, ako mora, ili će aterirati na nezamislivo
kratkoj stazi. U četrdeset godina letenja to se dogodilo jednom, i nisam
siguran da li ću ikada više zatrebati uslugu.
Dakle, nije bilo ništa čudno vidjeti me kako ležim na betonskom podu našeg
hangara tog jutra, čisteći tri sata ispušne ventile i masni film s Daisvnog
aluminijskog trbuha.
167
Svake noći mijenja nam se svijest kada uplovimo u san, mislio sam, dok sam
namakao krpu u benzin, ali i svakim danom je mijenjamo, svaki put kada
napravimo jednu stvar a mislimo na drugu. San i java, snovi i sanjarenje po
danu stotinu puta na dan, tko broji ova uzvišena stanja?
Sve što sam mogao vidjeti bile su traperice od koljena na dolje, ali
stopala su bila u staromodnim tenisicama, i znao sam tko je.
"Da li je sve tvoja osobna odgovornost?" pitao je Dickie.
"Sve u tvom životu? Nosiš cijelu težinu?"
"Sve", rekao sam, sretan što me našao. "Ne postoji nešto što
se zove zbrka, postoji samo obična poznata individua koja smo mi, koji stvaramo
naš obični poznati život kako god obično poznato želimo. I nije tako teško,
Dickie. Odgovornost za sve je zadovoljstvo nositi, i mi individualci obavljamo
energičan posao pomažući jedni drugima."
Sjeo je na pod, prekrižio noge i promatrao me kako radim. "Kao na
primjer?"
"Kao prodavač živežnih namirnica koji ti olakšava da na-deš hranu koju
ćeš staviti na stol. Kao i filmski producent koji nam priča priče, stolar koji
postavlja krov iznad naše glave, konstruktor aviona koji je stavio na tržište
prekrasnu Daisy."
"A da Daisy nije postojala, da li bi je sam napravio?"
"Ako bi morao napraviti vlastiti avion, ne bi bio manji od Daisy,
vjerojatno. Zračnu jedrilicu. Ultra laganu."
Stavio sam na krpu malo dvokomponentne paste za laš-tenje. Već mala
količina ukloniti će i najgore mrlje od ispušnih plinova.
"Odgovoran si za hranu, čak i kada ne bi bilo trgovina?"
"Tko drugi bi to napravio umjesto mene?"
"Sam bi ubio krave?"
Dok sam polirao vidio sam napuklinu u fiberglasu, izgledala je kao manžeta
uz antenu koja je mjerila udaljenost. Ništa opasno, ali zapamtio sam da je
moram izbrusiti i zapuniti.
"Leslie i ja više ne jedemo krave, Dickie. Ne bi je sami ubili, i
odlučili smo da ako to ne bi učinili sami, ne možemo
168
našim postupcima dati suglasnost bilo kojem dijelu procesa, pa ga ne možemo
dati ni u rezultatu."
Mislio je o tome. "Ne nosiš kožu?"
"Vjerojatno nikada više neću imati kožni kaput, možda čak hi kožni
remen, ali mogao bih opet kupiti kožne cipele ne budem li imao drugog izbora.
Isto tako moglo bi se dogoditi da s tim kožnim cipelama odem na blagajnu i ne
budem u stanju kupiti ih. To je polagani proces, mijenjanje principa, i ne
znamo da su se promijenili sve do trenutka kada nešto što$ je bilo u redu
odjednom počne u nama izazivati nelagodu."
Kimnuo je, očekujući tako nešto. "Sve je individualno."'
"Da."
"Odgovoran si za vlastito obrazovanje?"
"Oslonit ću se na sebe da si osiguram obrazovanje koje hoću, da."
"Za zabavu?"
"Nastavi", rekao sam.
"Za zrak, za vodu, za posao ..."
"... za moja putovanja, moje navike, moju komunikaciju, moje zdravlje,
moju zaštitu, moje ciljeve, moju filozofiju i religiju, moj uspjeh i neuspjeh,
moj brak, moju sreću, moj život i smrt. Odgovoran sam sebi za ono što mislim,
za svaku riječ koju kažem i svaki pokret koji napravim. Sviđalo ti se ili ne,
to je istina, i prije dosta vremena odlučio sam da mi se to sviđa." Kuda
je išao s ovim pitanjima, pitao sam se. Da li me je testirao?
Istrljao sam uglancanu površinu voskom, pažljivo oko vrtložnog generatora,
koji je stršio kao ograda od noževa uz radio antene, prelazeći dugim zamasima
ruke po ostalom dijelu. Radoznalost ili test, bez obzira što je, odlučio sam da
hoću da zna.
"Znači sve u svijetu privida radiš zbog sebe", rekao je.
"Ti, osobno, stvaraš svoju vlastitu civilizaciju?"
"Stvorio sam je, hvala na pitanju", rekao sam. "Zar te ne zanima
kako?"
Nasmijao se. "Umro bi da te nisam pitao?"
169
"Ne bi bilo važno", lagao sam. "Dobro, bilo bi mi
krivo."
"Reci mi. Kako si sam stvorio vlastitu civilizaciju?"
"Ti i ja odabrali smo da budemo rođeni u uvjerenju vremena i mjesta,
Dickie, i onda smo stali pred vrata svjesnog, snimajući, odlučujući da li da se
upustimo ili da se povučemo od svake sugestije, svake ideje i napretka i
destrukcije koju naše vrijeme nudi. Čitanje-da, bježanje od kuće-ne, životinje
igračke-da, vjera u roditelje-da, vjerovanje u ratnu propagan-du-da, modeli
aviona-da, grupni sportovi-ne, točnost-da, sladoled-da, mrkve-ne, domaća
zadaća-da, pušenje-ne, alkohol-ne, sebičnost-da, droga-ne, bježanje sa
satova-ne, pristojnost-da, samozadovoljno povjerenje u sebe-da, lov-ne, oružje-da,
bande-ne, djevojke-da, duh škole-ne, fakultet-ne, vojska-da, politika-ne,
služenje drugima-ne, brak-da, djeca--da, vojska-ne, razvod-da, ponovni brak-ne,
ponovni brak-da, mrkve-da... Oslikali smo savršeni jedinstveni digitalni
portret onoga tko ćemo biti, svako 'da' i svako 'ne' je jedna sićušna točkica
na našoj slici. Sto smo odlučniji, to je jasnija naša slika. Sve u svijetu moje
svijesti, koja je jedini svijet što za mene postoji na zemlji, prolazi kroz
moju suglasnost. Štogod mi nije važno, imam pravo promijeniti. Znači,
neffnfplakanja, nema prigovaranja da patim zato što me netko drugi iznevjerio.
Ja sam taj koji to mora napraviti, ne oni."
"Što napraviš kad te netko drugi iznevjeri?"
"Ubijem ga", rekao sam, "i idem dalje."
Nervozno se nasmijao. "Zezaš me?"
"Ništa više ne možemo uništiti život nego što ga možemo
stvoriti", rekao sam. "Život Je, sjeti se."
Završio sam trbuh, ispuzao ispod aviona i dohvatio ljestve da bi se popeo
na vertikalne stabilizatore, tri metra iznad zemlje.
"U svijetu privida", oprezno je pitao, "jesi li ikada ubio
nekoga?"
"Jesam. Ubio sam muhe, ubio sam komarce, ubio sam mrave i tužno je
reći ali ubio sam i pauke. Ubio sam ribu, kada sam bio ne puno stariji od tebe.
Neuništive izraze života,
svaki od njih, ali vjerovao sam da sam ih ubio i to uvjerenje povuklo me
dolje, i još uvijek me rastužuje, sve dok se ne sjetim stoje istina."
Oprezno je izabrao riječi. "Jesi li ikada ubio ljudsko biće, u svijetu
privida?"
"Ne, Dickie, nisam." Zahvaljujući izuzetnom usklađivanju vremena,
mislio sam. Da sam bio u Air Forceu nekoliko godina ranije, ubijao bih ljude u
Koreji. Nekoliko godina kasnije, ubijao bih ih u Vijetnamu, u vremenu prije
nego sam rekao ne naredbama drugih ljudi.
"Jesi li ikada bio ubijen?"
"Nikada. Prije nego je vrijeme rođeno, jesam, nakon što vrijeme stane,
biti ću."
Razljutio se, ogorčen. "U svijetu privida, da lije tvoje uvjerenje ili
ti kao ograničeni..."
"O, taj svijet!" rekao sam. "Bio sam ubijen tisuću milijuna
puta, neograničen broj puta!"
Dickie se popeo po ljestvama do horizontalnog stabilizatora, hodao po njemu
nekoliko metara udaljen od repa i sjeo tako da me gledao u oči, prekriženih
nogu, tonući u vlastitu radoznalost. Ni jedno drugo dijete ne bi se moglo
popeti gore bez da bih ja panično strahovao da se boja ne ošteti, da se ne
poremeti ravnoteža na stabilizatoru ili bilo što drugo što bi mogle izazvati
tenisice, ili da ne padne s visine od dva metra na betonski pod. Ali Dickie je
bio dobrodošao da sjedne gdje god hoće. Takva su zadovoljstva bestjelesnosti,
mislio sam, čudno da ih ne poželimo češće.
"To je reinkarnacija", rekao je. "Vjeruješ li u
reinkarnaciju?"
Pošpricao sam gornju polovicu repa tekućim voskom i iz-glancao ga.
"Ne. Reinkarnacija je serija životnih razdoblja, zar nije, jedno iza
drugoga, po redu, na ovoj planeti? To mi daje nekako osjećaj ograničenosti,
nekako je usko preko ramena."
"Što ti nije usko preko ramena?"
170
171
[:'¦
"Neograničen broj vjerovanja koja proizlaze iz životnih iskustava,
molim, neka iz tijela, neka ne, neka na planetima, neka ne, ali sva istovremeno
zato jer ne postoji ništa što se zove vrijeme, ništa od toga nije stvarno zato
što postoji samo jedan Život."
Namrštio se. "Zašto su neograničena-životna-iskustva istinita a
reinkarnacija nije?"
Davno prije, sjetio sam se, to je bilo moje omiljeno pitanje: Zašto ovako a
ne onako? Izludio sam mnoge odrasle u svojoj blizini, koliko se sjećam, ali
morao sam znati.
"Neograničena životna iskustva nisu ništa više istinita od
reinkarnacije", rekao sam mu. "Dok ne prepoznamo Život Je, ni
približno ne vjerujemo u reinkarnaciju, ili neograničena životna iskustva, ili
raj i pakao, ili sve je crno, miproživljavamo sve te sustave... oni su istina
za nas, i svakom minutom dajemo im snagu."
"Onda ne razumijem. Zašto ne prihvatiš Život Je i prestaneš se
igrati?"
"Ali ja volim igre! Ako itko sumnja u to da je ovaj život zbog njega
samog, ponudi njemu ili njoj detaljan pregled njihove osobne budućnosti...
svaki događaj, svaki kraj, godinama prije nego što se dogode. Koliko će proći
prije nego te počnu moliti da prestaneš? Nije baš zabavno znati što će se
sljedeće dogoditi. Volim šah, čak i kada znam da je samo igra. Volim i
svemirsko vrijeme iako znam da nije stvarno."
"U pomoć!" rekao je. "Ako ništa od ovoga nije istina, zašto
se onda odlučiti za neograničena životna iskustva a ne za svatko-ide-u-anđele
ili reinkarnaciju?"
"Zašto šah a ne dama?" rekao sam. "Ima više kombinacija za
igru! Ako su sva moja životna uvjerenja simultana, na primjer, onda mora
postojati nekakav način da ih osobno sretnemo. Mora postojati nekakav način da
se nađe Richard koji je izabrao Kinu u sadašnjosti koju ja zovem sedam tisuća
godina prije, onog koji je postao graditelj brodova 1954. godine umjesto
pilota, onoga koji je odlučio postati Proximid i
odabrao je život u svemirskoj floti s Centaurija Četiri u sadašnjosti koja
je četiri bilijuna godina od sada. Ako je sve vrijeme Sada, mora postojati
način koji će nam omogućiti da razgovaramo s njim. Što je to što oni znaju a ja
ne znam?"
Lice mu je imalo radoznao izraz i prikriven osmjeh. "Jesi li imao
sreće do sada?"
"Samo iskrice nagovještaja tu i tamo", rekao sam.
"Hm." Opet se nasmiješio tim čudnim osmjehom, kao da je on bio
učitelj a ne ja. Trebao sam ga pitati što mu je tako smiješno? Ali pustio sam,
misleći da nije bio uvjeren, pri-sjetivši se da ne trebam brinuti. Neka sam
stvori svoje mišljenje.
"Ali dokaz nije obvezan", rekao sam, spuštajući se dolje da
pomaknem ljestve pokraj lijevog ruba glavnog stabilizatora. riivoi ne
ograničava našu slobodu da bi vjerovali u ograničenja. Sve dok ne oslobodimo
našu romansu forme, kladim se da ćemo se
buditi iz jednog ograničenog uvjerenja u drugo i u drugo, prerastajući
svemirsko vrijeme na način na koji prerastamo igru s kockama bez obzira kakve
su boje, bez obzira u kojem obliku dolaze, kako bi našli zadovoljstvo u drugim
igračkama."
"Igračke? Za beskrajnu budućnost?" rekao je. "Mislio sam da
sam ispred tebe. Mislio sam da će sljedeće što ćeš mi reći biti to daje
sljedeći život neuvjetovana ljubav."
"Ne. Neuvjetovana ljubav ne predstavlja snagu u svemirskom vremenu
ništa više od onoga što predstavlja u šahu, ili nogometu ili hokeju na ledu.
Pravila definiraju život i igre, a neuvjetovana ljubav ne priznaje
pravila."
"Navedi mi jedno pravilo", rekao je.
"Da vidimo ... " Završio sam lijevu stranu, spustio sam se dolje
te pomaknuo ljestve na desni stabilizator, i našpricao ga tekućim voskom.
"Samo-očuvanje je pravilo. Onog trenutka kada prestanemo brinuti o tome da
li živimo ili umiremo, od trenutka kada naše vrijednosti maknemo iz svemirskog
vremena, u tom trenutku možemo bezuvjetno voljeti."
"Stvarno?"
172
173
"Probaj", rekao sam. Glancao sam navošteni dio stabilizatora i
odmaknuo se.
"Kako?"
Vertikalni stabilizatori bliještali su u hangaru kao dvostruka skulptura od
slonovače. Premjestio sam se na horizontalne stabilizatore.
"Pretvaraj se da si napredna duša, miroljubivi vođa bez trunke nasilja
u sebi, i zakleo si se da ćeš osloboditi svoj potlačeni narod od tirana. Obećao
si tiraninu da ćeš organizirati ogromne protestne mitinge u glavnom gradu sve
dok se ne povuče s vlasti."
"To ću mu reći? Onda sam stvarno napredan", rekao je Dickie,
"ali ja nikako nisam tako pametan, je li tako?"
Nasmijao sam se. Moj tata je tako govorio: nikako nisam tako pametan.
"Upozoren si", rekao sam. "Tiraninovi ljudi su na putu, i
dolaze te ubiti. Bojiš se?" *'
"Da!" rekao je Dickie. "Gdje ću se sakriti?" *i "Nigdje. Ti si napredna duša, sjeti
se. I zato sada, ovog trenutka, odbaci samoočuvanje, odbaci pravila, prestani
brinuti da li ćeš živjeti ili umrijeti. Ovo je svijet privida i tvoj dom je
drukčiji, dublje znan i voljen nego što je Zemlja, i s veseljem ćeš mu se
vratiti."
Polirao sam oko Dickieja dok je on sjedio visoko na stabilizatoru,
zatvorenih očiju, uživljen u situaciju. "Dobro," rekao je,
"prestao sam brinuti. Ne želim ništa, ne trebam ništa od Zemlje. Spreman
sam otići kući."
"Sada dolaze ubojice na tvoja vrata. Bojiš se?"
"Ne", rekao je, sanjareći. "Oni nisu moje ubojice, oni su
moji prijatelji. Mi smo glumci u predstavi. Odabiremo naše uloge, i glumimo
ih."
"Vade mačeve. Osjećaš li strah?"
"Volim ih", rekao je.
i "Evo", rekao sam.
"Sad znaš kakav je osjećaj bezuvjetne i
ljubavi. Ne moraš biti svetac, to može svatko; odbaci svemirsko vrijeme
i nije važno da li će te ubiti ili ne."
174
Dickie je odmah nakon toga otvorio oči, pomakao se prema kraju
stabilizatora tako da mogu ispolirati mjesto na | kojem je sjedio.
"Zanimljivo. Da li to vrijedi i obrnuto? Što više brinem o 1 vlastitom
interesu, manje osjećam neuvjetovanu ljubav?" "Hoćeš saznati?"
"Može." Zatvorio je oči čekajući. "Zamisli da si farmer,
dobroćudan, ljubazan", rekao sam. "Imaš tri ljubavi: svoju obitelj i
svoju zemlju i svoja polja narcisa. Ti i tvoja žena odgajate svoju djecu i
uzgajate svoje cvijeće u istoj zemlji koja je bila iskrčena i pretvorena u
plodno tlo još od tvojih roditelja prije tebe. Bio si rođen na ovoj zemlji i na
njoj planiraš umrijeti."
"Uh", rekao je. "Nešto će se dogoditi." "Da.
Goniči stoke, Dickie. Oni hoće tvoju farmu kao prečicu do utovarne postaje, i
nisi im je prodao kada su to tražili. Prijetili su ti i nisi pobjegao. Sada su
ti dali upozorenje: Danas u podne oduzet će ti farmu silom. Makni se sa svoje
zemlje, ostavi svoje cvijeće da umre ili ćeš i ti umrijeti."
"O, Bože", rekao je, zatvorenih očiju sanjareći opet. "Jesi
li prestrašen?" "Jesam."
"Gotovo je podne, Dickie. Dolaze sada, na konjim.i I. i naestak naoružanih muškaraca u oblaku
prašine, pm iin i. revolvera, tjerajući u stampedo krdo dugorogili govcd.i pi
tvojim poljima. Osjećaš li bezuvjetnu ljubav prema < >\ i¦¦ dima?"
"NE!" rekao je. "Evo vidiš ..."
"Moji susjedi su uz mene", rekao je. "Svaki od otkočenu
pušku, imam dinamit uz ogradu. KorukniU cvijeće, frajeri, dobit ćete jedan
prokle lo brzi Mumpc šem pravcu! Usudite li se pregazili nas, bili će vam k>
sljednje u životu!"
"Shvatio si", rekao sam smijući se njegovoj oMroj obrani.
"Vidiš koliko je to različito od bezuvjetne ..."
175
"Nemoj sad prestati", rekao je. "Daj da ih raznesem!"
Smijao sam se. "Dickie, to je misaoni eksperiment, ne masakr!" '
Otvorio je oči. "Buum ..." rekao je prkosno. "Nitko neće
uzeti moju zemlju!"
Nasmiješio sam se na njegov namršteni izraz lica, dignuo ga na vrh trupa
aviona i pomaknuo ljestve kako bih počeo polirati Daisvno desno krilo.
"Znači, jedini način da Ljubav bude bezuvjetna", rekao je
napokon, "je da ne vodi računa o našim igrama."
"Ne vodi računa o igrama, ne vodi računa o temeljnim promjenama
ciljeva", rekao sam. "Ne radi se o samoočuvanju, niti o pravdi, niti
o spašavanju, niti o moralu, niti o poboljšanju, niti o obrazovanju, niti o
napretku. Voli ono štojesmo, ne ono što bismo htjeli biti. To je razlog zašto
je umiranje takav šok, mislim. Kontrast između uloge i stvarnosti je upravo
tada najoštriji. Oni koji su preživjeli kliničku smrt kada se vrate, tvrde da
je to ljubav kao veliki malj."
"Ljubav za goniče stoke jednako kao i za farmere koji uzgajaju
cvijeće?"
"Ubijeni i ubojice, dobroćudni i monstrumi. Potpuno isto. Apsolutno.
Totalno. Bezuvjetno. Ljubav."
Dickie je legao na trup, licem okrenut prema hladnom metalu gledajući me
kako radim. "Sve ovo što mi govoriš, kako si to naučio?"
"Nadao sam se da bi ti mogao znati", rekao sam. "Sve dokle
mi seže sjećanje, uvijek mije bilo važno: Na kojem principu radi svemir? Kada
je to počelo?"
Očekivao sam od njega da mi da staro sjećanje, ali ako je znao odakle
potječe radoznalost nije mi rekao.
"Kako znaš da si u pravu, sa svojim odgovorom?" pitao
je-
"Ne znam. Ali svako pitanje je napetost koju osjećam unutra, mali
električni šok, i on prođe kroz mene dok ne nađe odgovor. Kada pitanje dotakne
odgovor, temelji se na intuiciji,
176
vidi se plavo svjetlo, i napetost se izgubi. Ne govori ispravno ili krivo,
kaže samo da je odgovoreno."
Hm, mislio sam u tišini, još jedna pukotina na vanjskom rubu... mora da smo
udarili u oblak teškog zraka, za vrijeme posljednjeg leta.
"Daj mi primjer", rekao je.
Lagano sam se naslonio na krilo, prisjećajući se.
"Dok sam sudjelovao u letačkim atrakcijama", rekao sam,
"izvodeći sulude akrobacije na ravnicama Srednjeg zapada u mom starom
Fleetu, dvomotorcu, jedno vrijeme osjećao sam krivnju. Da li je bilo pošteno od
mene da živim ovakvim životom, slobodno letim na vjetru i time zarađujem za
život, dok drugi ljudi moraju raditi od devet do pet da bi zaradili za život?
Ne može svatko biti akrobatski pilot, mislio sam."
"To je bilo tvoje pitanje?" rekao je.
"To je bila moja napetost, isto kao i pitanje, odzvanjalo je u mojoj
glavi tjednima: Ne mogu svi biti akrobatski piloti. Zašto nisam i ja pod takvim
stresom kao i svi drugi? Da li je pošteno od mene da budem toliko
povlašten?"
Njemu ta slika nije bila smiješna, nekakav razdražljivi neshvaćeni uljem
prekriveni čovjek koji spava ispod krila aviona, kako brekće iznad zemlje za
dolarske novčanice i razglaba o tome zašto je najsretniji čovjek na svijetu.
"Što je bio tvoj odgovor?" pitao je, ozbiljan do neba.
"Razmišljao bih o tome čitave noći, sam, pekući palačinke na vatri.
Akrobatsko pilotiranje je velika romantična profesija, mislio sam, ali isto
tako je i pravosuđe, ili gluma. Da su svi glumci, onda bi otvorili Žute
stranice i bilo bi samo jedno iz-listanje, jedna kategorija. G za Glumca. Ne bi
bilo instruktora letenja, niti proizvođača igračaka, niti odvjetnika, niti
policije ili doktora ili prodavaonica na malo ili građevinskih tvrtki, niti
studija, niti producenata. Samo glumci. I na kraju sam razumio. Ne mogu svi
biti akrobatski piloti. Ne mogu svi biti odvjetnici ili glumci ili soboslikari,
isto tako. Nitko ne može raditi bilo koju stvar!"
"To je bio tvoj odgovor?"
177
"Kao kit koji bi naglo izronio iz velike dubine tako je i do mene
došao taj veliki val i zapljusnuo moj um, Dickie. Svatko ne može učiniti bilo
što ali netko možel"
"Oh", rekao je, val je i njega zapljusnuo.
"Od tog trenutka prestao sam razmišljati o tome kako nije pošteno što
sam postao osoba koja sam odlučio biti." Uzeo sam padobran, u tišini, dok
je on još uvijek razmišljao i preme-tao ideju u glavi.
"Mogu li ja biti bilo tko samo ako ja to želim?" pitao je.
"Čak ako to nisi ti?"
"Naročito ako to nisam ja", rekao sam mu. "Ja sam zeznuo
nekoliko puta, ali moj posao je obavljen. Svačiji posao je obavljen, Kapetane,
osim tvoga."
Trideset šest
Tihi šapat u noći. "Nećeš ga učiti da bude sebičan?" Tri sata i
dvadeset dvije minute u noći, pokazivao je sat svjetlucajući. Otkud Leslie zna
da sam budan? Kako može jelen reći da je list u njegovoj šumi pao u tišini?
Čuje da dišem drugačije.
"Ne učim da bude bilo što", prošaptao sam. "Govorim mu što
mislim da je istina i on će morati sam odlučiti čemu želi vjerovati."
"Zašto šapćeš?" rekla je. "Ne želim te probuditi."
"Već jesi", prošaptala je. "Disanje ti se maloprije
promijenilo u budno disanje. Razmišljaš o Dickieju."
"Leslie", rekao sam, isprobavajući je. "Što sada
radim?" Slušala je u tišini. "Trepćeš očima." "NIJE MOGUĆE
DA ITKO MOŽE REĆI DA NETKO TREPĆE OČIMA AKO SU IM OČI U MRAKU!"
Tišina. Zatim šapat. "Hoćeš da ti se ispričam zato što imam dobar
sluh?" Uzdahnuo sam.
Još tiši šapat, prkosan. "E, pa neću." /
"Što radim sada?" rekao sam. ,
"Ne znam."
¦¦;-¦:[
"Smijem se."
Okrenula se tako da me može gledati u oči, i zagrlio sam je, u noći.
"O čemu razmišljaš," rekla je, "što te moglo probuditi?"
"Smijat ćeš mi se." "Neću. Časna riječ."
"Razmišljao sam o dobru i zlu."
"Zaboga, Richie! Tri sata su u noći i ti se probudiš da bi razmišljao
o dobru i zlu?" "Rugaš mi se?" pitao sam. Ublažila je ton.
"To je samo pitanje." "Da."
"Što si mislio?" rekla je.
"To da sam to prvi put shvatio ... tako nešto ne postoji." FDobro
i zlo ne postoji?"
( "Što postoji umjesto toga?"
"Postoji sretno i nesretno", rekao sam.
"Sretno je dobro a nesretno je zlo?"
"Potpuno subjektivno. Sve se to nalazi u našoj glavi!"
"Pa stoje onda sretno i nesretno?"
"Stoje to za tebe?" rekao sam.
"Sretno je radost! Intenzivno zadovoljstvo! Nesretno je depresija,
beznađe, očaj."
Trebao sam znati. Pretpostavljao sam da će njene rijeci biti i moje: sretno
je osjećaj dok si dobro, nesretno je manjak
178
179
toga. Ali moja žena je uvijek bila senzibilnija od nas dvoje. Rekao sam joj
moju definiciju.
"Nije li to malo prelaskavo?" rekla je. "Osjećaj da si
dobro?"
"Ja trebam definiciju koja nema raspon od dva metra između početka sretnog
i kraja nesretnog. Kako zoveš to mjesto između?"
"Za mene je to U redu."
"Ja nemam U redu", rekao sam, "ja imam osjećaj da sam
dobro."
"Dobro", rekla je. "I što sad?"
"Pomozi mi da nađem bilo koju situaciju u kojoj Dobro nije definirano
nacrtanim srcima i natpisom 'Čini me sretnim.' Ili jednu situaciju u kojoj Zlo
ne znači 'Čini me nesretnim.'"
"Ljubav je dobra", rekla je.
"Ljubav me čini sretnim", odgovorio sam.
"Terorizam je zlo."
"Možeš i bolje od toga, ljubavi. Terorizam me čini nesretnim."
"Dobro je kada vodimo ljubav", rekla je, pritišćući u mraku svoje
toplo tijelo o moje.
"To nas oboje usrećuje", rekao sam, držeći se očajnički
intelekta.
Povukla se. "Što zapravo hoćeš reći, Richie?"
"Bez obzira kako gledam na to, stalno proizlazi da moral ovisio
nama!"
"Naravno da ovisi o nama", rekla je. "To je ono što te
probudilo?"
"Zar ne shvaćaš, Wookie? Dobro i zlo nije ono što su nam roditelji
rekli, što nam crkva govori, ili naša zemlja, nije ono što nam svi drugi
govore! Svatko od nas odlučuje što je dobro i zlo za samog sebe, automatski,
odabirući ono što želimo napraviti!"
"Uh", rekla je. "Molim te, nikada nemoj ni riječ od ovoga
napisati."
180
"Samo razmišljam. I daje mi čudan osjećaj jer nikako ne mogu naći put
kojim bih to zaobišao!"
"Molim te ..."
"Probaj ovo", rekao sam, "iz knjige Promjena, o stvaranju: I
Bog je vidio ono stoje bilo dobro."
"Sad ćeš reći da to znači da je Bog bio sretan."
"Naravno!"
"Ti čak ne vjeruješ u Boga koji vidi svijet", rekla je, "ili
koji ima više osjećaja od matematike. Kako tvoj Bog može biti sretan?"
"Pisac Promjena, glupi magarac, nije se posavjetovao sa mnom prije
nego što je uzeo olovku u ruke. U njegovoj knjizi, Bog je pun osjećaja -
zadovoljstva i tuge, bijesa i spletki i osvetoljublja. Dobro i zlo nisu bili
apsolutni, bili su mjereni Božjom srećom. On je pisao priču, i to je bilo ono
stoje imao na umu: Ako mislim da bi Bog bio sretniji s ovim, onda ću to nazvati
'dobrim."' Zabrazdio sam u sitne sate. "Trebam primjere gdje ljudi
koriste 'dobro' i 'zlo', ali premračno je i ne mogu ih potražiti."
"Dobro."
"Tebe ovo usrećuje?" pitao sam.
"Sigurno. Inače bi upalio sva svjetla, uzeo knjige; kompjutor,
mrmljajući na odlasku i bili bi budni cijelu noć."
"Znači ti si sretna zato što je već mrak i vjerojatno nećeš biti
ometana mojim zanošenjem o dobru i zlu cijelu noć. Naravno, onda kažeš
'Dobro.'"
"Samo to nemoj napisati", rekla je. "Imat ćeš svakog
ekstremista ... ne, svako razumno ljudsko biće u cijeloj zemlji na nogama
čitave noći i gurat će tvoje knjige kroz stroj za usitnjavanje papira dok ne
unište sve do posljednjeg primjerka knjige koju si napisao!"
"Leslie, to nije ništa više od obične radoznalosti. To što smo mi
otkrili da je moral osoban ne znači da je najednom suprotan od onoga stoje
uvijek bio, ne pretvaramo se u manijakalne ubojice istog trenutka kada
pomislimo da bi to mogli biti. Mi smo obazrivi, ljubazni, pristojni, dobri
jedno prema
181
drugom, riskiramo svoje živote da bismo spasili nekoga u f nevolji zato što
volimo biti takvi, ne zato što mislimo Bog će I biti ljut na nas, ili Tata će
se ljutiti da to nismo napravili. Mi I
smo odgovorni za naš karakter, ne Tata, ne Bog ..."
Nije bila dirnuta mojim govorom. "Ne, molim te. Ako ti pišeš da je
dobro ono što nas čini sretnima, zar ne vidiš racionalizaciju? 'Richard Bach
tvrdi da je dobro ono što me čini sretnim. Meni se sviđa krasti vlakove, znači
krađa vlakova je dobra i kako bi me itko mogao progoniti zato što svaki put
došećem kući s tvrtkinom lokomotivom u mojoj kutiji za ručak? Uostalom, to je
ionako bila ideja Richarda Bacha.' I tako ćeš se ti naći na sudu sa svakim
sretnim kradljivcem vlakova ..."
Nema komentara:
Objavi komentar